بازی برای همه | Game4All

دنیای بازی ها را اینجا بیابید

بازی برای همه | Game4All

دنیای بازی ها را اینجا بیابید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

تاریخچه کنسول ایکس باکس (XBOX)

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰ ق.ظ

 

 

1. کنسول XBOX

ایکس‌باکس (به انگلیسی: Xbox) کنسولی از ششمین نسل کنسولهای بازی ویدئویی است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. این اولین حملهٔ مایکروسافت به بازار بازی‌های رایانه‌ای بود که با کنسول‌های پلی استیشن ۲، نینتندو گیم‌کیوب و دریم‌کست به رقابت پرداخت. این کنسول در روز ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ در آمریکای شمالی؛ ۲۲ فوریه ۲۰۰۲ در ژاپن و در ۱۴ مارس ۲۰۰۲ در اروپا و استرالیا عرضه گشت. ایکس‌باکس اولین جسارت سازنده‌اش در میدان نبرد کنسول‌ها بود. عناوین قابل ذکری که برای این کنسول منتشر شدند شامل: Halo: Combat Evolved, Amped, Project Gotham Racing , Oddworld و Ninja Gaiden

 










 

2. کنسول XBOX 360

ایکس‌باکس ۳۶۰ (به انگلیسی: Xbox 360) کنسول نسل هفتم مایکروسافت در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، در ابتدا تیم توسعه‌دهندهٔ کنسول‌های بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX ۳۶۰ را با نام زنون (Xenon) یا XBOX ۲ به بازار معرفی کند، اما شرکت مایکروسافت برای این‌که طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند، نام ایکس‌باکس ۳۶۰را بر آن نهاد.
عدد ۳۶۰ با توجه به لگوی رسمی کنسول می‌تواند واحد درجه داشته باشد که می‌خواهد مفهوم دربرگیرنده را برای کاربر خود القا کند. به این معنا که کاربر خود را در مرکز دنیای ساختگی توسط این کنسول حس خواهد کرد.
این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK این کنسول فاقد هارد درایو و هدست و دسته‌های بی‌سیم بوده ولی مدل PREMIUM PACK دارای هارد دیسک ۲۰GB و دسته‌های بی‌سیم و هدست بود. مدل پرمیوم با ارائه شدن مادر برد فالکون دارای هارد ۶۰ گیگابایتی شد. تا این که سر انجام با معرفی مادربرد جاسپر ساخت مدل پرمیوم هم متوقف شد.

از مدل‌های بعدی که برای این کنسول عرضه شد می‌توان به ARCADE PACK و ELITE PACK و اشاره کرد.
در مدل ARCADE خبری از هارد نبود ولی به جای آن از یک مموری به ظرفیت ۲۵۶ مگابایت استفاده شده بود این مدل در اوایل سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد در این مدل از فناوری ۶۵ نانومتری برای CPU و GPU استفاده شده‌است. در سال نیمهٔ دوم سال ۲۰۰۹ این مدل دارای ۵۱۲ مگابایت مموری داخلی شد و مموری کارت از پک آن حذف گردید.

مدل ELITE را می‌توان کامل‌ترین پک این کنسول نامید. رنگ این مدل مشکی می‌باشد. با ارائه بازی ندای وظیفه: جنگاوری نوین ۲ دو باندلی از ایکس‌باکس شامل هارد ۲۵۰ گیگا بایتی و دو دسته بیسیم به علاوه یک عدد از بازی ندای وظیفه: جنگاوری نوین ۲ ارائه شد. این اولین نوع اکس‌باکس با هارد بیشتر از ۱۲۰ گیگابایت بود. بعدها باندل‌های دیگری نیز شامل هارد ۲۵۰ گیگابایتی مثل باندل فورزا موتور اسپورت ارائه شدند. این کنسول از ابتدای تولید تا به امروز شامل ۳ نوع مادر برد مختلف بوده که آخرین آن‌ها مادر برد جاسپر است که تمامی مشکلات حرارتی در آن بر طرف شده‌است.

بعد از مدتی مدل Slim و Super Slim که اخرین مدل ایکس باکس ۳۶۰ بودند به بازار عرضه شد این مدل ۱۵ درصد کوچکتر از مدل های پیشین است. دارای هارد داخلی ۲۵۰ گیگابایتی است. تعداد پورت‌های USB در این مدل از سه پورت به ۵ پورت افزایش یافته‌است. این مدل همچنین دارای wifi بدون نیاز به سیم می باشد. رنگ کنسول به مشکی براق(مانند رقیبش پلی استیشن ۳) در مقایسه با رنگ مشکی مات مدل‌های الایت تغییر یافته‌است. این مدل همچنین علاوه برداشتن خروجی HDMI دارای خروجی صدای نوری نیز هست. به علاوه دکمه‌های کنسول از فشاری به تاچ تغییر یافته‌است. این مدل همچنین از رم ریدرها نیز پشتیبانی. جالب اینجاست که تا بهمن ماه سال ۱۳۹۰ هکرها نتوانسته بودند این کنسول را هک کنند. با تولید این کنسول مایکروسافت اعلام کرده‌است تولید باقی مدل‌ها متوقف شده و فقط این مدل تولید خواهد شد.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ مایکروسافت تولید این کنسول را به طور کامل متوقف کرد و از شروع سال ۲۰۱۸ نیز تولید بازی برای ایکس باکس ۳۶۰ متوقف شد.




 

3. کنسول XBOX ONE

ایکس‌باکس وان (به انگلیسی: Xbox One) کنسول بازی ویدئویی خانگی معرفی شده توسط مایکروسافت در ۲۱ مه ۲۰۱۳ و از نسل هشتم کنسول‌ها است. این سومین کنسول بازی ایکس‌باکس و جانشین ایکس‌باکس ۳۶۰ به‌شمار می‌رود.
ایکس‌باکس وان در نسل هشتم کنسول‌های بازی های ویدئویی با پلی‌استیشن 4 شرکت سونی و نینتندو سوئیچ به رقابت می‌پردازد و فروش کلی کنسول تا سال ۲۰۱۸ در جهان حدود ۱۰ میلیون کنسول بوده است. این کنسول از پردازنده ۴ هسته ای جگوار ساخت شرکت ای ام دی استفاده می کند و همچنین دستیار های هوشمند گوگل اسیستنت و کورتانا و الکسا آمازون بر روی این کنسول برای کاربران قابل دسترس هستند.

در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ و در طی نمایشگاه رسانه و تجارت ای۳ ۲۰۱۶، مایکروسافت از کنسول جدید خود با عنوان ایکس‌باکس وان اس رونمایی کرد. این کنسول یک نسخه اصلاح شده از سخت‌افزار ایکس‌باکس وان اولیه است که طراحی آن ۴۰٪ کوچکتر شده، توان پردازندهٔ گرافیکی کمی بیشتر شده و به ۱٫۴۰ ترا فلاپ رسیده، از پایه برای قرار گرفتن به صورت عمودی پشتیبانی می‌کند، این نسخه دیگر نیاز به منبع تغذیه خارجی ندارد و دارای منبع تغذیه داخلی خواهد بود، به علاوه پشتیبانی از وضوح ۴کی و تصویربرداری دامنه دینامیک بالا است. این مدل جدید درگاه جداگانه برای اتصال به کینکت ندارد و برای استفاده از کینکت باید از آداپتور یواس‌بی جداگانه‌ای استفاده شود که بدون پرداخت هزینه اضافی برای صاحبان کینکت در دسترس خواهد بود.
ایکس‌باکس وان اس در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت و نسخه ویژه ۲ ترابایتی و به ترتیب قیمت‌های ۲۹۹، ۳۴۹ و ۳۹۹ دلار در اوایل اوت ۲۰۱۶ عرضه شده‌است.

همچنین مدتی بعد کنسولی جدید با همان ویژگی های ایکس باکس وان اس معرفی شد که ایکس باکس وان اس آل دیجیتال نام داشت‌. در این کنسول کاربران نمیتوانند از دیسک برای اجرای بازی استفاده کنند.

 

در جریان نمایشگاه رسانه و تجارت ای۳ ۲۰۱۷، مایکروسافت مدل میان نسلی از ایکس باکس وان با نام ایکس باکس وان ایکس را معرفی کرد؛ این کنسول از پردازنده مرکزی ۲٫۳ گیگاهرتزی و پردازندهٔ گرافیکی ۶ ترافلاپسی با فرکانس ۱۱۷۲ مگاهرتز استفاده می‌کند و ۱۲ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 دارد که از این مقدار، ۹ گیگابایت در دسترس بازی‌ها قرار می‌گیرد و ۳ گیگابایت نیز در اختیار سیستم عامل است، این کنسول به لطف بهره گیره از توان پردازشی ارتقا یافته و سخت‌افزار قدرتمند از جمله پهنای باند بیشتر (معادل ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه) قادر است تا بازی‌ها را در وضوح 4K بومی(Native 4K) و با گرافیک بهبود یافته اجرا کند؛ همچنین می تواند با بهره گیری از قابلیت backwards compatibility بازی های نسل ششم و هفتم کنسول های اکس باکس را نیز اجرا کند - بازی‌هایی که از قابلیت‌های این کنسول بهره می‌برند با نام Xbox One X Enhanced شناخته می‌شوند و ممکن است از قابلیت HDR , جزئیات گرافیکی بهبود یافته، یا وضوح و نرخ فریم بیشتر برخوردار باشند - این کنسول با حافظه داخلی یک ترابایتی و با قیمت ۴۹۹٫۹۹ دلار عرضه شده‌است.

 

 





 

4. کنسول XBOX Series X|S

ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس (به انگلیسی: Xbox Series X and Series S) با اسم رمز پروژه اسکارلت، عنوان کنسول‌های بازی ویدئویی خانگی در نسل نهم است که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده‌است و هر دو مدل در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شدند. این چهارمین کنسول بازی در خانواده ایکس‌باکس و جانشین ایکس‌باکس وان به‌شمار می‌رود که سازگاری عقبرو با تمامی نرم‌افزارها و لوازم جانبی اکس‌باکس وان را پشتیبانی می‌کند.
مایکروسافت اولویت خود را عملکرد سخت‌افزاری قرار داده‌است، که شامل پشتیبانی از صفحه با وضوح نمایش بالاتر (حداکثر وضوح ۸کی)، رهگیری پرتو بی‌درنگ، و استفاده از درایو حالت جامد (اس‌اس‌دی) با سرعت بالا به منظور کاهش زمان بارگیری بر روی مدل ایکس‌باکس سری ایکس است. ایکس‌باکس سری اس از همان واحد پردازش مرکزی برخوردار است، اما در آن واحد پردازش گرافیکی، حافظه و محل ذخیره‌سازی داخلی کاهش یافته‌اند و همچنین فاقد درایو نوری می‌باشد.

این کنسول با یک نسخه به روز شده از کنترلر ایکس‌باکس وان، با یک طراحی ارگونومیکی کمی جمع و جورتر، یک لنت دایره مقعر شبیه به Elite Controller موجود و همچنین دکمه اشتراک جدید به بازار عرضه می‌شود. کنترلر جدید با کنسول‌های موجود ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ سازگار است.

 

 

 

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۳۰
M

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی